PREDLOG MERA ZA POSTUPANJE GRAĐANA U SLUČAJU PREKIDA ODNOŠENJA KOMUNALNOG OTPADA

1. OBAVEŠTENOST I ZDRAVSTVENA ODGOVORNOST

  • Redovno pratiti zvanična obaveštenja komunalnog preduzeća ili lokalne samouprave (sajt, društvene mreže, oglasne table).
  • U slučaju pojave simptoma poput povišene temperature, povraćanja i proliva odmah se javiti izabranom lekaru

2. SMANJENJE NASTANKA OTPADA

  • Kupovati  češće ali manje  količine namirnica koje se brzo kvare.( voće, povrće, brza hrana)
  • Smanjiti korišćenje jednokratne ambalaže i proizvoda koji brzo postaju otpad.
  • Kompostirati biootpad (ostaci od hrane i bilja) ako postoji mogućnost.

3. PRAVILNO ČUVANJE OTPADA

  • Ne iznositi smeće ispred kuće/zgrade dok ne bude potvrđen redovan odvoz.
  • Otpad držati u zatvorenim kesama i čuvati u zatvorenim prostorima (špajz, terasa, ostava) da se spreči širenje neprijatnih mirisa i pristup štetočinama.
  • Ne spaljivati otpad – to je zakonom zabranjeno i ekološki štetno.

4. ODVAJANJE OTPADA (po mogućnosti)

  • Suvi reciklažni otpad (plastika, papir, limenke) odvojiti i sačuvati dok se odvoz ne normalizuje.
  • Ne mešati reciklažni i biootpad jer se time kontaminira material i povećava količina otpada

5. HIGIJENA I BEZBEDNOST

  • Posle rukovanja otpadom obavezno oprati ruke.
  • U slučaju curenja kesica – dezinfikovati prostor gde su stajale.
  • Ako se primeti veće nakupljanje otpada na javnim mestima – prijaviti komunalnoj inspekciji.

6. KOLEKTIVNA ODGOVORNOST

  • Zajednice stanara mogu dogovoriti zajednički prostor za privremeno čuvanje smeća u kontrolisanim uslovima.
  • Organizovati dežurstva za nadgledanje kako se ne bi formirala divlja smetlišta.

7. ZABRANJENO JE:

  • Bacanje otpada na javne površine
  • Pravljenje nelegalnih  divljih deponija
  • Spaljivanje otpada
  • Odlaganje otpada u vodotokove, šume ili parkove

ZAKLJUČAK

U slučaju prekida, ponašanje građana igra ključnu ulogu u očuvanju javnog zdravlja i zaštiti životne sredine. Odgovorno postupanje smanjuje posledice i olakšava rad komunalnim službama kada se usluga nastavi.